Udostępnij artykuł:

1. Niesprawdzanie wszystkich miejsc – nie zakładajcie, że ktoś z waszej
grupy już sprawdził wszystkie szuflady czy skrytki. Jeśli spojrzenie do
szuflady w biurku wydaje wam się zbyt oczywiście, to oczywiście to
zróbcie  Przypomina mi się jeden escape room, który odwiedziliśmy –
miał standardową kłódkę na klucz. Zbyt dużo czasu zajęło nam
odnalezienie kluczyka schowanego w szufladzie. Wszyscy gracze zgodnie
założyli, że ktoś już przeszukał tę szufladę. Udało nam się skutecznie
wydostać, ale ledwo zmieściliśmy się w czasie, właśnie przez ten klucz!
Dlatego sprawdzajcie WSZĘDZIE i nie zostawiajcie żadnego kamienia,
posążka ani szuflady niesprawdzonej.
2. Niedzielenie się informacjami – jeśli coś zauważysz, powiedz coś! To
idzie w parze z komunikacją. Cały czas rozmawiajcie – pytajcie się
nawzajem, jak wam idą poszukiwania i relacjonujcie, jakie miejsca już
przeszukaliście. Znajdujcie powiązania – widzieliście coś czerwonego, co
wyglądało nietypowo? Może jeszcze na jakimś elemencie są czerwone
ślady? Pytajcie, czy ktoś może razem z wami spojrzeć na przedmiot lub
podpowiedź. Jeśli znajdziesz coś nowego lub otworzysz skrytkę, daj
wszystkim znać; jeśli wszyscy będziecie cicho, to ważne informacje nie
będą przekazywane.
3. Brak wykorzystywania waszych mocnych stron – Utknęliśmy? Czy ktoś
inny może zerknąć na tą podpowiedź, może pójdzie mu lepiej? Czy
jestem dobry w szyfrach, może inny gracz lepiej zna się na innych
kategoriach zagadek? Jeśli nie rozumiecie pewnej zagadki, poproście
resztę drużyny, aby na to zerknęli – są szanse, że pójdzie im lepiej!
4. Brak organizacji – Wyznaczcie sobie jedno miejsce, gdzie będziecie
gromadzić materiały. Odkładajcie kłódki z pasującymi kluczami w to samo
miejsce. To naprawdę pomaga, jeśli ludzie potrzebują uporządkowania
informacji, łącznie z tym kto znalazł którą kłódkę i klucz (z innej beczki,
porządek bardzo ułatwia game masterom sprzątanie pokoju po waszej
grze). Nowe niewykorzystane elementy układajcie w widocznym miejscu,
z wygodnym dostępem dla wszystkich. Starajcie się nie rozdzielać
przedmiotów, które znaleźliście razem – to też może mieć znaczenie.
5. Niepotrzebne przejmowanie rozgrywki – Nie przytłaczajcie innych
graczy próbując prowadzić całą grę. Escape Room to przede wszystkim
zabawa, przeznaczona dla grupy kilku ludzi (chyba, że gracie sami, co nie

zdarza się prawie nigdy). Jeśli to ma być praca zespołowa, to niech będzie
to praca zespołowa! Owszem, może się zdarzyć, że czasami będziecie
musieli przejąć stery i być dowódcą, ale czasami musicie też pozwolić
innym się wykazać… jedna osoba nie jest najlepsza we wszystkim! Niech
każdy używa swoich umiejętności – wtedy na pewno uda wam się razem
zwyciężyć!